Innovation og afsætning i forening skaber succesvirksomheder
Virksomheder der formår at skabe innovation, og dermed produkter og løsninger som kunderne vil have, er godt vej mod succes. Hvis de samtidig formår, at vælge den rette markedsføring så de får afsat deres produkter, er chancen for succes virkelig stor.
Se eksempelvis på Apple. Det der har gjort dem til en af verdens mest værdifulde virksomheder er netop kombinationen af, fantastisk innovation og markedsføring i verdensklasse. De fleste andre succesfulde virksomheder, har bevidst eller ubevidst brugt samme succesformel. Det gælder både nye og ældre virksomheder, små og store, samt både danske og internationale virksomheder og organisationer.
Hvis du ser ”Løvens hule” vil du lægge mærke til, at de der har været innovative og skabt spændende produkter, koncepter eller forretningsmodeller er godt på vej mod succes. I ”Løvens hule” får virksomhederne lidt ekstra hjælp, ikke mindst til også at få afsætningen optimeret. Og så har vi igen vinderopskriften. En kombination af innovation og afsætning.
Udfordringen for mange virksomheder er derfor også netop, hvordan man får skabt den succesfulde innovation og den succesfulde marketing og afsætning.
Der er mange inspirationskilder der kan lede virksomheden på rette vej. En af de mere direkte er at spørge kunderne. Jo bedre du kender dine kunder, jo bedre bliver du også til at se, hvilke behov der skal dækkes og hvordan du kan gøre det. Dermed er grundlaget til innovation skabt. Samtidig får du også masser af nyttig viden til, hvordan du kan optimere din afsætning, forudsat at undersøgelsen har afdækket de korrekte spørgsmål.
Det er en af de væsentlige årsager til, at brugen af kundeanalyser er i voldsom vækst i disse år, og ikke længere kun bruges af de store, succesfulde virksomheder, men også af dem der har ambition om at skabe succes.
Allan Weirup